Marco Franken:

Liever teamspeler dan boekenwurm

Marco Franken (44) is leidinggevende en postbezorger bij Businesspost in Bergen op Zoom. Zijn traject kenmerkt zich door een geleidelijke opbouw. “In 2011 ben ik via het GGZ hier in dienst gekomen en werkte ik vier uur. Dat is later uitgebreid naar een fulltime functie.” De verantwoordelijkheid die komt kijken als leidinggevende pakt Marco met beide handen aan.

Voor veel mensen is het misschien een grote overgang, van boekhouder naar postbezorger. Maar Marco heeft de switch geruisloos kunnen maken. “Wat voor mij een grote rol speelt is dat ik op een bepaald moment niet meer op kantoor wilde werken. Dus nadat ik als boekhouder bij de WVS-groep terecht kwam voelde ik me gelijk op mijn plek. Ik ben iemand die liever op locatie werkt.”

"Ik ben iemand die liever op locatie werkt."

Zijn werkzaamheden komen dus als geroepen voor iemand als Marco. “In de ochtend ben ik vooral bezig met het aansturen van mensen hier op de afdeling en maken we een planning voor in de middag, wanneer mijn collega’s en ik de post bezorgen.”

Op de afdeling was vanwege de toenemende drukte behoefte aan een extra leidinggevende persoon. Marco heeft het afgelopen jaar met succes de opleiding middenkader afgerond. ‘In september heb ik bij Ponte de Basisopleiding Leidinggeven 2 behaald. Je krijgt daarin inzicht over verschillende vormen van leiding geven, en krijgt inzicht in de psychologie van werknemers. Voor mij is het met name relevant omdat het gericht is op de doelgroep van de WVS.”

Een relaxte manier

Als Marco gevraagd wordt naar zijn persoonlijke ontwikkeling binnen de WVS hoeft hij niet lang na te denken. “Ik merk dat ik veel rustiger in het leven sta. Omdat ik last heb van ADHD wilde ik voorheen allerlei zaken overcompenseren. Mijn relatie met de collega’s is heel goed. De post die vanuit Roosendaal naar Bergen op Zoom wordt gebracht wordt ’s ochtends gesorteerd. Mensen die zich melden op het werk krijgen een wijk toegewezen, waarna we de desbetreffende pakketjes bezorgen. Dat gaat op een relaxte manier.”

Terug naar Persoonlijke verhalen

+ IEDEREEN ONTWIKKELT MEE