Martijn Kromdijk:

Spijkers met koppen slaan

Bij Businesspost worden dagelijks enorme hoeveelheden kaarten, brochures en andere vormen van post bezorgd binnen de regio West-Brabant. Een mooie taak is hierbij weggelegd voor Martijn Kromdijk, die als werkleider de gang van zaken overziet. Martijn heeft onlangs met medewerking van de WVS-groep zijn ondernemersdiploma beroepsgoederenvervoer gehaald.

“Hiermee proberen we in te spelen op een steeds veranderende markt. Vanaf 2016 treedt er een nieuwe wet in werking waardoor Businesspost bij het uitvoeren van bepaalde handelingen een NIWO-vergunning nodig heeft”, legt Martijn uit. Deze verplichting wordt volgens de officiële lezing namelijk opgelegd ‘bij vervoer voor derden met een lading boven de 500 kilo’. Businesspost is hierdoor in staat efficiënter te werk te gaan en staat nu officieel te boek als koeriersbedrijf. Dit opent weer nieuwe mogelijkheden voor mensen die vanuit een leerwerktraject hier aan de slag gaan.

Verschillende achtergronden

Martijn heeft voorheen bij de PTT gezeten en werkt inmiddels al bijna 10 jaar bij Businesspost. ‘Binnen het bedrijf heb ik een sturende rol voor mijn collega’s op de werkvloer. Daar zitten mensen bij met verschillende achtergronden, die je niet hetzelfde kan benaderen als bij een ander bedrijf. Voor mij was het een switch qua benadering die ik in het begin moest maken. Dat sociale aspect is erg belangrijk, maar je moet daar voor jezelf wel een balans in zien te vinden. Uiteindelijk moeten hier wel bij Businesspost spijkers met koppen worden geslagen’, legt Martijn uit.

Hoewel de postbezorging jaarlijks achteruit gaat, gaat Martijn er realistisch mee om. ‘Het is een logisch gevolg van de digitalisering. Wij willen daarom proberen om post aantrekkelijker te maken. Bij de klant heerst bijvoorbeeld nog steeds het idee dat als een brief op de post wordt gedaan deze 24 uur later binnen moet zijn. Maar vaak leg je jezelf een onnodige tijdsdruk op. Als een brief verstuurt wordt met daarin een afspraak die pas over een half jaar plaatsvindt dan ontbreekt de noodzaak. We proberen bij dit soort situaties mee te denken met de klant. Het wordt voor hem op deze manier een stuk voordeliger en omdat we onze taken verspreiden verlicht je de werkdruk ook.’

"Businesspost is hierdoor in staat efficiënter te werk te gaan en staat nu officieel te boek als koeriersbedrijf."

Terug naar Persoonlijke verhalen

+ IEDEREEN ONTWIKKELT MEE