
Op zijn eerste werkdag bij Royal Talens vertrok Frank Timmermans opgetogen van huis. “Ik was blij, omdat ik nu ook eens buiten de muren kijken. Maar ik vond het ook spannend omdat ik niet goed wist wat ik zou aantreffen. Ik wist in theorie wat WOL betekende. De praktijk kende ik nog niet”. Gelukkig voor Frank voelde hij zich vanaf dag 1 helemaal thuis op zijn nieuwe werkplek.
Je kent Royal Talens misschien beter onder de naam Bruijnzeel. In oktober 2016 fuseerden zij met Royal Talens in Apeldoorn. De merknaam Bruijnzeel is blijven bestaan. Op de vestiging in Bergen op Zoom is een team van 45 WVS-medewerkers gedetacheerd.. Zij verzorgen in- en ompakwerkzaamheden. Frank is assistent productieleider. “Dat betekent dat ik dit team aanstuur en daarmee de werkleider assisteer. Omdat de werkleider al geruime tijd ziek is vervul ik sinds juli vorig jaar de functie van waarnemend werkleider,” legt Frank uit.
Warm bad, gespreid bed
“Toen ik hier startte kwam ik in een warm bad en een gespreid bedje”, lacht Frank. “Hier werkt een compacte club mensen die goed met elkaar overweg kunnen en daar heb ik goed mijn aansluiting bij kunnen vinden. De werkleider die hier alles heeft opgestart heeft samen met Leo Nieuwland, manager Planning en Logistics bij Talens, alles tot in detail uitgewerkt en vastgelegd. Daar borduren we nu op voort.”
Dat geeft je vleugels
Op het moment dat de werkleider voor langere tijd ziek was stond Frank er alleen voor. Toch voelde dat niet zo. Soms sprak het team onderling af om hem een middagje met rust te laten omdat hij het toch al zo druk heeft. “Dan stonden ze aan mijn bureau met een bak koffie met de opmerking: jij bent goed voor ons dus wij zijn goed voor jou”. Dat heeft Frank diep geraakt. “Hierdoor voel je je gewaardeerd. Dat geeft je de vleugels die je nodig hebt om deze functie te kunnen bekleden”.
Ongegronde angst
Frank kan zich voorstellen dat een bedrijf denkt dat het lastig is om mensen binnen te halen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Met zijn team bewijst hij elke dag weer dat die angst ongegrond is. “Geef ons die order maar. Wij zetten daar de juiste mensen op en leveren kwaliteit. Daar heeft de klant geen omkijken naar. Het is nog nooit gebeurd dat we niet op tijd klaar waren” zegt Frank stellig.
Briefje
Frank is trots op het enthousiasme en de motivatie van “zijn” mensen. Hij vertelt: “pas geleden stond een medewerker op een donderdag op het punt om met vakantie gaan. Zijn werk was nog niet helemaal klaar. Ik zei tegen hem “joh, ga jij lekker naar huis en geniet van jouw vakantie, ik maak na de lunch jouw werk wel even af. Hij bedankte me en ging weg”. Toen Frank uit de kantine kwam werd hij aangenaam verrast “Al het werk was gedaan. Briefje erop: “ik heb het toch maar even afgemaakt”. Zulke krachten zijn goud waard”.