
Toen Ricoh-DHL 5 jaar geleden de samenwerking met WVS aanging wisten ze eigenlijk niet zo goed wat ze konden verwachten van het fenomeen Werken op Locatie. Inmiddels wijst de praktijk uit dat ze mogen beschikken over een groep fantastische mensen die zich met hart en ziel inzetten. “Harde werkers met een enorme teamgeest”, zo omschrijft Albert Leenderse, warehouse manager bij DHL, “zijn” mensen.
Ze horen er bij
Albert beschouwt de WVS-mensen als eigen medewerkers. “We hebben er bewust voor gekozen om hen DHL-kleding te laten dragen. Er is geen onderscheid tussen hen en de rest van de medewerkers. Ze werken net zo hard mee en worden betrokken bij het dagelijks proces. We merken dat de WVS-medewerkers graag onderdeel uitmaken van DHL en graag met ons werken. De werksfeer is dan ook meer dan prettig”.
Groot succes
Hans van Eekelen, werkleider en teamsamensteller van WVS bevestigt dat. “Hier krijgen onze mensen de ruimte en wordt met hen meegedacht. Goed voorbeeld daarvan was het moment waarop een medewerker een zit-sta-stoel nodig had in het kader van zijn reïntegratietraject. Dat wordt dan geregeld. Als blijkt dat het voor iemand beter is om in deeltijd te werken wordt het werk daarop aangepast. De leidinggevenden van DHL hebben een duidelijk beeld bij de mensen en hun mogelijkheden en beperkingen. Dat maakt het Werken op Locatie tot een groot succes”.
Werken op Locatie (WOL)
DHL is een logistieke dienstverlener in het pand bij de klant. Albert: “wij zorgen voor alle dagelijkse logistieke stromen vanuit Ricoh. Dat komt neer op picken, packen en verzenden. Zeer geschikt werk om middels het Werken Op Locatie te laten verrichten door WVS-medewerkers. Zij stromen net zo gemakkelijk in als onze eigen medewerkers. Ik zie geen verschil tussen een eigen medewerker, een flexmedewerker en een medewerker van het WVS. En dat komt echt niet alleen maar door het feit dat ze allemaal DHL-werkkleding dragen”, lacht Albert.
Vertrouwen en ruimte
DHL werkt sinds een jaar met het vision picking. Dat betekent dat orderpickers een slimme bril opzetten als ze aan het werk gaan. Met die bril kunnen ze artikelen scannen en in het display in de bril aflezen wat met het artikel moet gebeuren. In eerste instantie was iedereen wat huiverig om ook de mensen van WVS hiermee te laten werken. Toch besloot DHL om ook hier ruimte en vertrouwen te geven. “Mensen mogen werken met vision picking maar het hoeft niet”. Albert legt uit: “ze
kunnen ook met de handscanner werken. Er is geen enkele verplichting, geen enkele druk. Ze zijn vrij te kiezen of in de loop van de dag te wisselen”. En ook op dit vlak horen de WOL-ers er bij want dit beleid geldt voor alle medewerkers.
Bakkie koffie
Dat de medewerkers zich thuis voelen bij DHL blijkt wel als een van hen zich ziek moet melden. Hij heeft lichamelijke klachten en de hele dag werken is even te zwaar. Maar thuis zitten kan hij niet zo goed. “Dan komt hij gezellig op de koffie”, vertelt Albert “even een praatje maken. Dat zegt heel veel over zijn betrokkenheid. Hij is dan ook van harte welkom”.