WVS
Volg ons
  • Home
  • + Leren en werken
  • + Leren en werken

    Leerwerktraject

    Beschut werken

  • + Zaken doen met
  • + Zaken doen met

    Groenvoorziening

    Zakelijke post

    Schoonmaak

    Value Added Services

    Personele oplossingen

    Sociaal ondernemen

    Arbeidsontwikkeling inkopen

    ... en meer!

  • + Gemeenten
  • + Gemeenten

    Arbeidsontwikkeling

    Samenwerken

    Publicaties

  • Werken bij
  • Wat speelt er?
  • Contact

Contact in coronatijd: het WVS-belteam

door Communicatie WVS / donderdag 16 juli 2020 / Geplaatst in categorie Nieuws

Laten we eerlijk zijn… Niemand was voorbereid op wat ons als samenleving de afgelopen coronamaanden overviel. Een van onze uitdagingen als sociale organisatie was om contact te blijven houden met de groep medewerkers die thuis kwam te zitten of al thuis zat. Het WVS-belteam bleek een mooie oplossing.

Onzekerheid

Het is ook nu nog elke dag zoeken naar de beste manier om een gezonde en veilige werkomgeving voor elkaar te creëren en borgen. Nu zijn wij als ontwikkelbedrijf niet vies van een goede leerschool in de praktijk, dus de mouwen werden de afgelopen maanden opgestroopt. Heel belangrijk was voor ons om onze medewerkers die al thuis zaten of door corona thuis kwamen te zitten te blijven betrekken bij het bedrijf. Tijdens grote sociaal maatschappelijke spanning en onzekerheid zoals in deze coronacrisis ligt vereenzaming op de loer. We wilden voorkomen dat daarmee de afstand tot de arbeidsmarkt nog groter zou worden.

Oprechte aandacht

En zo ontstond het WVS-belteam; een sociaal maatschappelijk aanvulling op onze bestaande communicatiestructuur. “Je ziet bij het woord belteam meteen een hypermodern callcenter voor je, hè?” lacht initiator Ingrid van Meel. “De realiteit was dat de ene beller in de tuin zat en de ander juist in een afgelegen kantoortje. Net wat paste.” Vanuit Ingrids functie bij WVS als coördinator duurzame inzetbaarheid beseft ze maar al te goed hoe belangrijk oprechte menselijke aandacht is voor het welzijn van medewerkers. “Het maakt niet uit waar vandaan je belt, zolang je maar verbinding maakt van mens tot mens en vanuit openheid en vertrouwen met elkaar spreekt.”

Kletspraatje

Hallo, met Yolande. Ik ben een collega van jou bij WVS en ik bel even om te vragen hoe het met je gaat. Zo startte vrijwel elk eerste telefoontje van belteamlid Yolande van Dessel. Daarna moest ze vaak wel even uitleggen dat ze niet belde namens de bedrijfsarts, maar dat ze gewoon een kletspraatje wilde maken. Soms was zo’n kletspraatje heel luchtig en kort, andere keren had de thuiszitter echt iets op het hart en duurde het gesprek wel drie kwartier.  “We deden dit als belteamleden allemaal naast ons eigen werk, dus je moest er wel even tijd voor maken. Ik wil dat iemand voelt dat ik er met al mijn aandacht bij ben.”

Vertrouwensband

Ons team van 16 bellers had per persoon tussen de veertig en honderd thuiszittende collega’s op hun bellijst. Een omvangrijke opdracht die goede afstemming en coördinatie vraagt. “Je kunt dit werk niet de hele dag achter elkaar doen. Soms was het echt wel even slikken als je iemand met een hoop emoties aan de lijn had gehad,” vertelt belteamlid Jos Verbunt. Als voormalig vertrouwenspersoon binnen WVS heeft Jos al flink wat ervaring met collega’s die willen ventileren. “Uit de telefoongesprekken onthield ik altijd wel wat er speelde. Zo had ik persoonlijke onderwerpen om de volgende keer op terug te komen. Belangstelling tonen en laten weten dat je echt hebt geluisterd is belangrijk voor de vertrouwensband.”

Geslaagd initiatief

Gelukkig heeft de intelligente lockdown ons land goed gedaan en keren steeds meer mensen terug naar het werk. Dat betekent voor onze bellers dat de grootste druk eraf is en ze op dit moment nog met een handjevol mensen telefonisch contact houden. De reacties waren boven verwachting positief. We hopen natuurlijk allemaal dat het nooit meer in deze mate nodig zal zijn, maar volgens ons is het belteam een geslaagd initiatief!

Belteamtips

Enthousiast geworden over ons belteam en wil je zelf ook zoiets voor jouw organisatie opzetten? We delen graag wat tips van onze belteamleden:

  • Zet de zakelijk pet af en zorg voor oprechte aandacht voor medewerkers. Maak contact van mens tot mens.
  • Als je voor het eerst met een belteam werkt, leg dan intern goed uit aan collega’s en leidinggevenden wat je gaat ondernemen.
  • Blijf onderling als belteam, maar zeker ook met leidinggevenden, goed afstemmen wie welke collega belt en betrek elkaar bij resultaten en dingen waar je tegenaan loopt.
  • Vertel duidelijk aan degene die je belt wie je bent en waarom je belt. Laat het vanaf het begin duidelijk zijn dat je als gelijkwaardige en oprecht geïnteresseerde collega belt en vertrouwelijk met het gesprek zult omgaan.
  • Kies een passend moment op je (werk)dag en een prettige belomgeving waarin je ongestoord en aandachtig met iemand kunt bellen.
  • Selecteer als coördinator je belteamleden op basis van hun eigen enthousiasme én gespreksvaardigheden. Spreken is zilver, luisteren is goud.
  • Noteer na afloop van een gesprek in steekwoorden wat onderwerpen die je hebt besproken. Daar kun je in het volgende gesprek weer op terugkomen en laten merken dat je echt geluisterd hebt.
Tags: afstand tot de arbeidsmarkt, belteam, duurzame inzetbaarheid, mensenwerk, ontwikkeling, samenwerken, sociaal, sociaal ondernemen, WVS

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar overzicht

Recente berichten

  • Welkom WVS Diensten & WVS Academie!

  • Eerste mbo-praktijkverklaring uitgereikt via jobcoachingtraject

  • De blog van Jos

    Minder beren, meer beweging

  • De blog van Jos

    Een jaar om je tanden in te zetten

  • Samenwerken aan begraafplaatsen

+ Iedereen ontwikkelt mee
Jij ook?
Neem contact met ons op!

Hoofdkantoor

Bosstraat 81
4704 RL  Roosendaal

Tel.: 088 031 2000
E-mail: info@wvs.nl
Website: www.wvs.nl

Over WVS

  • Ons verhaal
  • Organisatie
  • Vestigingen
  • Contact

Feedback

Laat ons weten wat je van onze website vindt!

Geef je mening

© 2023 WVS, alle rechten voorbehouden
Disclaimer | Privacy statement | Cookiebeleid | Klachten- en geschillenregeling

Ontwerp en realisatie: Brandpunt Media

TOP
Al gehoord van WVS Diensten en WVS Academie? Dan wil je vast meer weten! Maar nog even geduld graag, want we bouwen momenteel aan een nieuwe website. Houd tot die tijd onze social media en de Wat speelt er-pagina op de huidige site in de gaten.
+
Beheer cookie toestemming
Wij gebruiken cookies om onze website en onze service te optimaliseren.
Functionele cookies Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}