Agmaja Kolman (56)

Toen ik ruim dertig jaar geleden plots in een rolstoel terechtkwam en hoorde dat ik daar niet meer uit zou komen, stortte natuurlijk alles in. Ik had twee jonge kids en allerlei plannen voor het leven. Maar drie weken na de diagnose heb ik mezelf bij mijn nekvel gegrepen en me voorgenomen dat dit me nooit klein zou krijgen.

Ik vond werk bij mijn huidige werkgever WVS en Business Post West-Brabant, behaalde naast mijn fulltimebaan een hbo-diploma en ben heel fanatiek gaan sporten. Beweging is echt mijn redding geweest. Het doet een mens zoveel goeds; zowel mentaal als fysiek. Uiteindelijk heb ik zelfs vijf jaar op professioneel niveau geroeid, ben ik een aantal keer Nederlands en Europees kampioen geweest en heb ik in 2015 een gouden internationale medaille gewonnen.

En weet je… Het klinkt gek, maar misschien had ik die overwinningen op mezelf wel nooit behaald als deze beperking me niet was overkomen. Het drijft mij nog elke dag om het beste uit mezelf te halen.

"Je hebt maar één leven en daar moet je zelf wat van maken!"

En al heb ik een sterk karakter en heel veel doorzettingsvermogen, ook ik heb weleens een slechte dag. Ik kan soms bijvoorbeeld strontchagrijnig zijn van de pijn in mijn lijf. En wanneer ik mensen in het voorjaar lekker zie skeeleren of strandwandelen, dan baal ik. Maar dat probeer ik dan vrij snel te relativeren. We maken allemaal periodes in ons leven mee waarin we een hele steile berg op moeten klimmen, toch?

Inmiddels weet ik dat er ook altijd weer een fase volgt waarin je met wind in de rug naar beneden roetsjt. Ik probeer heel bewust positief vooruit te kijken en zoek mensen om me heen die met me mee willen denken in mogelijkheden. Je hebt maar één leven en daar moet je zelf wat van maken!

Lees ook de andere verhalen

Maikel van Hal

"Werk hard, omring je met mensen die in je geloven en laat je nooit je dromen afnemen!"

Willy Kwist

"Ik denk altijd maar zo: alles is te leren, als je maar wilt!"

Alisha van Gogh

"Je moet doelen stellen in je leven en dingen doen die je echt leuk vindt, dat is belangrijk."

Nicojan Lazeroms

"Laat de wereld zien wat je allemaal in je hebt. Dan kan een ander daarvan meegenieten."

Nick Goorden

"Zo zie je maar: de omwegen in het leven maken jou juist uniek!"

Lumi Zwartsenburg

"Ik hoop dat je beseft dat er heel veel mogelijk is, als je maar doorzet in wat voor jou belangrijk is. Je kunt het!"

Abdo Alwasouf

"Maar kijk hoe ver ik al ben gekomen… Er is altijd hoop, als we elkaar maar helpen."

Ga terug naar het overzicht