
Via het internet vond een distributiebedrijf het WVS. Ze hadden “handjes” nodig. Er vonden wat gesprekken plaats. Kort daarna ging het eerste Flying Team aan de slag. Zo ontstond een mooie samenwerking tussen Imperial en WVS.
Veel mensen kennen Imperial misschien nog als Van den Anker, een bedrijf uit Duitsland die opslag en vervoer verzorgt van verpakte chemicaliën. Denk daarbij aan (stoffen voor) bestrijdingsmiddelen die in de landbouw worden gebruikt en schoonmaakmiddelen die met name in de horeca worden ingezet. Klanten van Imperial kopen deze spullen groot in, Imperial slaat deze voor hen op en brengt het op afroep naar de gewenste locatie.
Handjes
Ron Heijnen is warehouse supervisor. Als je hem vraagt wat hij dan precies doet antwoordt hij lachend ”het liefst zo weinig mogelijk”. Hij is verantwoordelijk voor de handelingen die verricht worden door de warehouse operators, de vergunningen, dat zaken intern foutloos verlopen, voor inkoopkosten, personeelskosten en omzet. “Als alles goed gaat hoef ik niks te doen”. Ron vertelt: “in het voorjaar van 2016 moesten werkzaamheden worden verricht voor een klant. Het ging om het maken van displays met prijsinformatie. We waren dus op zoek naar “handjes”. Een collega vond via internet het WVS en stelde voor om te onderzoeken of het mogelijk was om met hen in zee te gaan.”
Vertrouwen
Ron vond en vindt dat een goed idee. “Dit is een mooi streven. Op deze manier kun je ook een steentje bijdragen aan de maatschappelijke verantwoordelijkheid die ook wij als bedrijf hebben. Imperial heeft nooit eerder ervaring gehad met het inzetten van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt maar ik vind dat je hier open voor moet staan.” Er zijn wat gesprekken gevoerd met WVS en Ron besloot hen het vertrouwen
te geven. Dat vertrouwen werd niet beschaamd. Na die eerste opdracht is vaker de hulp ingeroepen van het Flying Team.
Aanpakkers
Bij elke klus controleert Imperial zelf of het werk goed wordt uitgevoerd. Ze constateren dat zo’n 96 tot 97% van het werk door het Flying Team foutloos wordt uitgevoerd. “Dat is heel hoog als je het vergelijkt met het werk van uitzendkrachten”, licht Ron toe. Hij heeft hier wel een verklaring voor: “het zit ‘m in de motivatie. Uitzendkrachten zijn vaak minder gemotiveerd, zijn snel afgeleid en de mensen van het Flying Team zijn juist enorm gemotiveerd en pakken hun werk zeer serieus op. Het zijn aanpakkers”.
Rommelkonten
Het Flying Team wordt altijd ondersteund door een medewerker van Imperial. Dat is handig voor zaken als: waar zet ik een pallet die klaar is weg, hoe moet de pallet verpakt worden en andere praktische zaken die zich kunnen voordoen tijdens de werkzaamheden. “En om achteraf de rommel op te ruimen, want dat doen ze niet altijd”, lacht Ron.
Groot pluspunt
“Het Flying Team is niet goedkoper dan uitzendkrachten want ze komen met meer mensen dan wanneer ik uitzendkrachten zou inhuren”. Maar dat vindt Ron helemaal niet erg. “Enerzijds weet ik dat ik maatschappelijk verantwoord onderneem als ik WVS inschakel en daaraan hecht ik veel waarde en anderzijds haal ik enthousiaste, gemotiveerde mensen binnen. Dat is een heel groot pluspunt”.