De samenwerking tussen WVS en school De Kameleon kent een lange geschiedenis. De relatie wordt de laatste jaren steeds verder geïntensiveerd met stagebegeleider Ellen Korevaar en coördinator Petra Bonestroo van De Kameleon, die actief betrokken zijn bij het programma. Een programma dat leerlingen uit het (voortgezet) speciaal onderwijs de kans geeft om waardevolle werkervaring op te doen in een externe omgeving. En dat is van grote waarde voor hun ontwikkeling.
De Kameleon biedt zowel speciaal onderwijs (so) aan voor kinderen van 4 tot 13 jaar aan, als voortgezet speciaal onderwijs (vso) voor jongeren van 13 tot 18 jaar. Hierbij staat het individuele kind centraal. “Wij kijken bij iedere leerling specifiek naar de behoeften en stemmen ons onderwijsaanbod daarop af,” legt coördinator Petra uit. Ze besteden daarom veel aandacht aan het gedrag en het welbevinden van de leerling. “Gedrag wordt voor een groot deel bepaald door omgevingsfactoren. Door die factoren aan te passen, kunnen we gedrag positief beïnvloeden.”
Uitstroom en werkervaring
De Kameleon onderscheidt 3 uitstroomroutes voor vso-leerlingen: dagbesteding, beschut werk (bij WVS) en werken bij het vrije bedrijf (met of zonder Indicatie banenafspraak). Voordat zij uitstromen, doen leerlingen eerst waardevolle werkervaring op. Dat gebeurt onder andere bij WVS. Elke dinsdagochtend en -middag lopen 2 groepen leerlingen van 15 en 16 jaar uit leerjaar 4 stage op de assemblage-afdeling in Bergen op Zoom. “Tijdens deze stages leren de leerlingen écht werken,” vertelt teamleider Tanny van der Velde. “Ze werken aan hun arbeidsvaardigheden, zoals zich voorstellen bij een nieuw team en vragen durven stellen. Maar ze leren ook samen te werken en taken zelfstandig uitvoeren.” Wat de stage uniek maakt, is dat de leerlingen zich in een nieuwe omgeving bevinden zonder hun praktijkbegeleider constant naast zich. “Daardoor leren ze om zelfredzaam te zijn, wat ontzettend belangrijk is voor hun persoonlijke groei.”
Begeleiding en groei
De begeleiding tijdens de stage is intensief en zorgvuldig afgestemd. Zo geven leerlingen na elke stage in een stagemap met smileys aan hoe ze zich voelen. Groene smileys staan voor positieve ervaringen, oranje geven twijfel aan en rode vertellen dat het niet goed gaat. Deze aanpak helpt WVS en De Kameleon om samen te beoordelen wat de leerlingen aankunnen en hoe we ze verder kunnen helpen. De reacties van leerlingen variëren van “saai, steeds hetzelfde” tot “ik voel me nuttig en dat geeft me een goed gevoel.” Volgens stagebegeleider Ellen is juist het leren van fouten essentieel. “Je moet soms tegen de lamp lopen om het licht te kunnen zien.” Djaiden, leerling bij De Kameleon, liep samen met Samuel stage bij WVS. Hij vertelt glunderend: “Ik vind werken bij WVS echt heel erg leuk. Het geeft mij voldoening om continu bezig te zijn. Ik ga hier dan ook graag na het afronden bij De Kameleon aan de slag.”
Samen sterker
Deze samenwerking tussen De Kameleon en WVS laat zien hoe onderwijs en praktijk elkaar kunnen versterken. Door jongeren in een beschermde, maar toch uitdagende omgeving kennis te laten maken met werk, bereiden we ze voor op een waardevolle plek in de maatschappij. “Wij willen deze leerlingen een toekomstperspectief bieden en laten zien dat ze ertoe doen,” sluit Tanny enthousiast af. Door deze samenwerking ontwikkelen leerlingen niet alleen vaardigheden, maar groeit ook hun zelfvertrouwen. Een investering die zijn vruchten afwerpt voor iedereen.