Na 42 jaar werkzaam te zijn in de schoonmaakbranche ben ik nu als algemeen manager bij WVS Schoonmaak écht op mijn plek. Want weet je wat een voorrecht het is om eerst op de mens te mogen inzetten en daarna op het schoonmaakwerk? Het succes van ons bedrijf zit ‘m precies in die formule; blije medewerkers leveren goed werk en tevreden klanten. Maar hoe doe je dat zonder dat het een trucje wordt of het je financiën negatief beïnvloed?
Een essentieel ingrediënt is wat mij betreft de oprechte overtuiging dat mensen helpen altijd loont. Sterker nog; het is je belangrijkste vanzelfsprekende taak. De basis van wat we nu sociaal inclusief ondernemen noemen, leerde ik als klein meisje al van mijn moeder. Na het overlijden van mijn vader draaide ze in haar eentje ons gezin, verdiende ze de kost en hielp ze talloze mensen in ons dorp. Ondanks haar drukke leven, hield ze altijd oog voor de nood van een ander en zag ze het positieve in de mens.
Alleen maar winnaars
Ik vind het heel belangrijk dat je het zakelijke met het menselijke combineert. Zo werd ons onlangs een mooie opdracht gegund na een aanbestedingstraject. Dat betekent dat wij de werkzaamheden en het huidige schoonmaakteam bij die nieuwe opdrachtgever vanaf dat moment overnemen van de voorganger. Voor de medewerkers bij die opdrachtgever was het de eerste keer dat ze zo’n overname meemaakten. Ik heb toen eerst dat team bij elkaar geroepen en naar alle vragen en vrees geluisterd. Vervolgens heb ik ze verteld wat de overname eigenlijk inhoudt. En aangegeven dat ze meer dan welkom zijn bij onze schoonmaakfamilie en dat we graag in hen willen investeren. Daarna was de lucht meteen geklaard. In mijn ogen is kennismaken, eerlijk informeren, perspectief bieden en vertrouwen geven op zo’n moment veel belangrijker dan werkkarren vullen en roosters maken.
Meedenken met je mensen
Verder besteden we bij WVS Schoonmaak bewust veel tijd aan persoonlijke aandacht en begeleiding. Dat zit natuurlijk in contactmomenten op de werkvloer waarin we iemand uitleg geven of ondersteunen in zijn of haar werkzaamheden. Maar ook in hele simpele dingen als een verjaardagskaartje van het bedrijf, een appje van de voorwerker voor aanvang van een spannende werkdag, een attentie op de Dag van de Schoonmaker of een koffiemomentje om even het hart te luchten. We stimuleren medewerkers om bij ons een vakopleiding te volgen, helpen financiële zaken op orde te brengen en belonen ze tijdens ons Glansgala voor hun persoonlijke groei. Het gaat om meedenken met je mensen in hoe het beter kan. Op het werk én privé.
Werkplezier
Wij merken namelijk in de praktijk dat wanneer een medewerker goed in z’n vel zit, hij of zij eigenlijk ook altijd goed werk levert. En vaak met meer plezier zijn werk doet. Joh en werkplezier is zó aanstekelijk. Dat merk ik aan mezelf, maar ik zie het effect ook bij onze opdrachtgevers. Want komen onze schoonmakers opgewekt een kantoorruimte binnen, dan brengt dat naast een fris bureau ook een goede sfeer met zich mee. Dat is kwaliteit waar iedereen blij van wordt.
Binding en betrokkenheid
Maar ook wij moeten onszelf scherp houden op dit vlak. Een positieve bedrijfscultuur en een fijn team is een voorrecht, maar vraagt natuurlijk net zo goed onderhoud. Het gaat om binding houden en betrokken blijven, zoals dat bij families ook nodig is. We moeten de lijntjes kort en open houden en ruimte maken voor elkaars mening. En nooit opgeven als het om mensen gaat. Altijd de moed opbrengen om ons als werkgever in te leven in wat er écht speelt bij iemand. En wie weet…hopelijk steken we anderen aan met die houding en visie. Dat zou mooi zijn!