Leerwerktraject helpt bouwen aan de toekomst

Daar waar Etten-Leur momenteel de nieuwe versie van haar cultuurcentrum Nieuwe Nobelaer laat herrijzen, staat ook de carrière van Ad Koremans weer volop in de steigers. We spreken de Fijnaartse voetbalfanaat op deze symbolische (op)bouwplaats over hoe de leerroute Logistiek bij WVS heeft bijgedragen aan zijn nieuwe job.

Vanuit zijn met kerstboom en voetbalclubsjaals versierde kantoor naast de ingang houdt Ad alles en iedereen in de gaten die het bouwterrein wil betreden. “Ze moeten eerst langs mij. En ik zit er bovenop hoor!” zegt hij met een knipoog. In zijn rol als bouwplaatstoezichthouder verwelkomt hij vanaf 06.30 uur ’s ochtend zijn collega’s, maakt hij onder andere toegangspasjes aan voor nieuwe medewerkers en registreert hij bezoekers. “Heel wat anders dan mijn vorige werk in de logistieke sector, maar dat is juist leuk. Het is belangrijk om de mensen en het kostbare materieel op zo’n bouwplaats goed te beschermen. Daar draag ik aan bij.”

Thuis in de bouw

Dat Ad zich na zijn dertig jaar werkervaring in de logistieke sector ook thuis voelt in de bouw, is niet zo gek volgens zijn oud-praktijkopleider Toon Hellemons. De twee leerden elkaar kennen door Ads deelname aan de allereerste lichting leerroute Logistiek in 2018 op Toons afdeling bij WVS. Sindsdien hebben ze altijd contact gehouden over hoe het Ad op gebied van werk verging. “De logistieke sector en de bouw zijn over het algemeen echte nuchtere mannenwerelden waarin je van aanpakken moet weten en tegen een stevige grap moet kunnen. Zo zit Ad ook in elkaar.” Een prima klik dus, bevestigt hij.

Weer in het werkritme

Maar zo makkelijk als dit klinkt, was het niet. Nét voor het behalen van zijn twaalf-en-een-half-jarig jubileum bij zijn vorige werkgever, belandt Ad in de WW. Een grote teleurstelling waarna ruim drie jaar eindeloos en tevergeefs solliciteren volgt. “En dat terwijl ik zó graag weer aan de slag wilde. Ik neem een berg kennis met me mee omdat ik al zo lang in het vak zit, maar ik was voor veel werkgevers toch vaak te oud,” vertelt Ad teleurgesteld. Uiteindelijk komt hij via Werkplein Hart van West-Brabant bij WVS terecht en start hij aan een leerwerktraject van zes maanden in de leerroute Logistiek. “Het was vooral heel goed om weer in het werkritme te komen en het gevoel te hebben dat je nuttig bezig bent. De enige die ervan baalde dat ik niet meer thuiszat, was mijn hond,” grapt hij.

Feedback in vertrouwen

Bij WVS frist Ad natuurlijk zijn logistieke kennis op, maar leert hij daarnaast vooral veel werknemersvaardigheden op het gebied van communicatie en reflectie. “In die zes maanden dat je begeleid wordt, bouw je een vertrouwensband op. De feedback die je dan krijgt op je werk en gedrag, daar heb je echt wat aan.” Na het leerwerktraject bij WVS werkt hij via uitzendbureau Randstad een jaar met veel plezier bij logistiek bedrijf Kuehne + Nagel en haalt hij zijn reachtruckcertificaat. Om uiteindelijk afgelopen september aan de slag te gaan bij bouwbedrijf Vrolijk als bouwplaatstoezichthouder. “Ik zie de bouw elke dag groeien en kan hier heel zelfstandig mijn werk doen,” zegt Ad enthousiast. “Hopelijk hebben ze, zodra dit hier af is, op een ander bouwterrein van Vrolijk weer iemand als ik nodig. Dit werk is zo gaaf!”

 

 

 

 

 

 

 

Recente berichten