De klant optimaal helpen én goed zorgen voor je mensen

De blog van Jos

Als ik eerlijk ben, kijk ik dit keer extra uit naar de rust van de feestdagen. Want 2021 leek zakelijk gezien wel een onstuimige oceaan. Ook wij hebben als organisatie flink gepeddeld en hadden soms even adempauze tijdens laagwater. Maar er waren zeker momenten waarop het onverwacht stevig tegen de boeg klotste. Hoe dan ook zijn we als WVS dankzij vereende krachten prima blijven varen. Zouden we in 2022 eindelijk weer vol gas vooruit kunnen koersen?

Toch heeft niet iedereen dit jaar in een zware storm gezeten. De Bol.coms van deze wereld hebben bijvoorbeeld niet veel te klagen gehad. Sterker nog; zij hebben gigantische groei doorgemaakt. Supermarkten trouwens ook. Hoef je echt geen medelijden mee te hebben. En gelukkig maar, want het is ze van harte gegund. Maar er zijn zeker ook ondernemers die het wel pittig hebben gehad. Ondanks dat gevreesde faillissementen door de coronacrisis vooralsnog grotendeels zijn uitgebleven, zijn er sectoren hard geraakt. Wij merkten het bijvoorbeeld bij logistieke en industriële klanten die hun productie stil hebben moeten leggen of vertragen doordat materiaaltoevoer wereldwijd ineens stagneerde. Hout, aluminium, kunststoffen… het was ineens niet meer te krijgen. Dan besef je weer even hoe vanzelfsprekend wij die voorraadluxe hebben gevonden al die tijd.

Drie slagen in de rondte

Een andere boeggolf ondervonden we bij onze post- en pakketafdeling. Zij hebben zich minstens drie slagen in de rondte gewerkt. En nóg steeds. Internetbestellingen rijzen in heel Nederland al bijna twee jaar de pan uit en er wordt meer gepost dan ooit. Zeker van Black Friday in november tot begin januari is het ongekend druk. Voor onze regio gaat dat om gemiddeld 50.000 pakketten en 20.000 poststukken per dag. En ondanks dat het een financieel voordeel kan hebben, moet je je daarin niet rijk rekenen. Onze teams hebben een enorm hart voor de zaak en doen wat ze kunnen, maar dat is niet eindeloos. Het is zoeken naar hoe je de klant optimaal kunt helpen én goed zorg blijft dragen voor je mensen.

Verdienen voor uitgeven

Ook onze collega’s van WVS Schoonmaak hebben opnieuw zo’n extra druk jaar gekend. Want juist in deze coronatijd willen veel klanten natuurlijk investeren in extra hygiëne op de werkplek. Tegelijkertijd leef je aan de andere kant ook mee met opdrachtgevers in de culturele sector. Theaters en buurthuizen die plots tijdelijk of permanent gesloten moesten worden. Van die prachtige publieke plekken waar een schoonmaker ineens bijna een overbodige luxe leek. Want geen gasten in je etablissement, betekent natuurlijk ook dat je toiletten niet schoongemaakt hoeven te worden. Je moet als ondernemer tenslotte eerst wat verdienen voordat je wat kunt uitgeven.

Zoveel aan de zijlijn

En dan die ongekend natte, maar groeizame zomer die Nederland kende dit jaar. Er viel door onze mannen en vrouwen van groenvoorziening niet tegenop te maaien, schoffelen en snoeien. Je ziet ook hier dat we soms meer willen doen voor klanten, dan dat we er handjes voor hebben. En daar zijn we niet alleen in, want er is momenteel overal personeelstekort. Gelukkig zijn veel opdrachtgevers bereid om mee te denken en hebben we een team dat er zijn schouders zo goed mogelijk onder zet. Toch vraag ik me op dit soort momenten ook altijd weer af hoe het toch kan dat er nog steeds zoveel mensen aan de zijlijn staan, terwijl er zoveel mooi werk beschikbaar is in onze regio. Gelukkig hebben we het afgelopen jaar achter de schermen samen met Werkplein Hart van West-Brabant en ISD Brabantse Wal kunnen werken aan concrete projecten om die instroom en doorstoom van potentiële arbeidskrachten te versterken. Daar gaan we in het nieuwe jaar met elkaar vast de vruchten van plukken. Op naar gezonde gezellige feestdagen en succesvol ‘smooth sailing’ in 2022!

 

 

 

 

 

 

Recente berichten